Jaarverslagenonderzoek: technologiebedrijf TKH meest transparant

Van de honderd grootste in Nederland actieve beursgenoteerde ondernemingen zijn vooral de bedrijven met overwegend Hollands management het meest transparant in hun verslaggeving.

Dat blijkt uit het 21ste jaarverslagenonderzoek, dat Hogeschool Leiden sinds 2012 uitvoert. TKH gaat Ten Cate en Van Lanschot voor in de top 3, gevolgd door KPN, Reesink, ING, Ballast Nedam, DSM, Binck Bank en AkzoNobel. Twee zaken vallen op bij deze jaargang: de waterscheiding tussen stakeholdergericht en shareholdergericht, en de triomf van infographics.

Triomf infographic

Eerdere edities van het jaarverslagenonderzoek signaleerden al een voorzichtig toename van infographics in jaarverslagen van in Nederland genoteerde ondernemingen. De verslaglegging over 2014 laat echter een doorbraak zien: infographics als illustratie van voorname informatieoverdracht lijkt nu de norm. Ondernemingen kunnen, of willen, zich nu minder verstoppen in een wolk van woorden.

Ook fotografie neemt in kwaliteit toe. De beeldvormingskar wordt getrokken door het grootkapitaal: mooie plaatjes lijken alleen betaalbaar voor largecap- (AEX) en enkele kleinere maar ambitieuze ondernemingen die zich daarmee willen meten.

Belanghebbende versus aandeelhouder

“De beursgenoteerden lijken zelfverzekerder te zijn. Ze durven meer kleur te bekennen en te kiezen voor ofwel de ‘shareholder’-richting ofwel de ‘stakeholder’-richting. Vanuit communicatief oogpunt is dat een verbetering te noemen”, aldus Piet Hein Coebergh, lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden en verantwoordelijk voor het onderzoek.

Shareholdergericht jaarverslag Stakeholdergericht jaarverslag
  • Gericht op de aandeelhouder
  • Weinig beeld(-materiaal, -vorming)
  • Focus op ‘harde’ IR-onderwerpen (resultaten, risico’s)
  • Inhoudelijk beperkt transparant
  • Tick-box-taal, compliance-gericht
  • Voorbeelden: Altice, ASML, Arcelor Mittal, Corio, ReedElsevier, Aperam, AMG, IMCD Group, Shell: en andere ondernemingen met overwegend niet-Nederlandse directies
  • Typerend mission statement: “Our mission is to achieve long-term sustainable growth of shareholders’ value through consistent growth of earnings per share, allowing for continued high dividend pay-outs representing above market dividend returns.” (Acomo)
  • Gericht op alle belanghebbenden
  • Veel beeld(-materiaal, -vorming), o.a. door infographics en (relevante) fotografie
  • Focus op duurzaamheid en ‘softe’ onderwerpen (People en Planet naast Profit)
  • Inhoudelijk bovengemiddeld transparant
  • Overwegend Nederlandse directie
  • Voorbeelden: KPN, Randstad, DSM, Unilever, Ten Cate, TKH, Ballast Nedam en andere ondernemingen met overwegend Nederlandse directies (met vaak blauw en groen in de huisstijl)
  • Typerend mission statement: “Niets inspireert en motiveert ons meer, elke dag opnieuw, dan te zorgen dat al onze klanten op een betaalbare wijze heerlijk, comfortabel en gezond kunnen slapen” (Beterbed)

Over het onderzoek

Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die het jaarlijkse onderzoek startte in 1993 vanuit adviesbureau Scenter. De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs.

» ‘Macht aan de verbeelding’; het Jaarverslagenonderzoek 2015

Bron: accountant.nl